Så blev det til et år mere på Viby Gymnasium. Stadig som vikar, på fuld tid. Og en aftale (ikke bindende, men dog en aftale) om fastansættelse fra næste år hvis jeg går i gang med at tage et sidefag i fysik.
Jeg skulle ellers til 2. samtale på HTX i Silkeborg mandag. Det lød som om de måske nok også havde arbejde til mig, med undervisning i matematik og datalogi.
Så valget var: Undervise i Silkeborg, med de to fag jeg allerede har, eller blive i Århus og være presset de næste adskillige år, med at arbejde og studere ved siden af for at få det sidefag der gør at jeg kan blive i det almene gymnasium.
Efter nogen grublen blev jeg klar over at det sidste vejer tungt. Dels kan jeg cykle til arbejde i Århus, hvilket jeg da bestemt foretrækker frem for længere biltransport, men lige så vigtigt: Jobbet i Århus er i det almindelige gymnasium, hvor det alment dannende stadig er en del af læreplanerne.
Det synes jeg er vigtigt. At de unge mennesker jeg kommer til at arbejde med er i gang med et projekt om at blive dannede (også selvom de ikke altid selv er klar over at det er det, der er dagsordenen 😉 ) og ikke blot uddannede. På HTX er sporet valgt, eleverne er, efter hvad jeg hører, fagligt dygtigere, men også mere ensporede. De ved godt de vil arbejde med noget tekniske eller naturvidenskabeligt af den ene eller den anden slags, og de humanistiske og kunstneriske fag er i høj grad valgt fra allerede.
Så jeg bliver her, med hvad der er af fornøjelser og besværligheder med den bredere elevgruppe og de blandede forudsætninger.
Jeg skal tale med studievejlederen på fysik på torsdag, og lige nu spekulerer jeg på hvordan det konkret skal kunne komme til at fungere. Kan jeg holde til at arbejde fuld tid og studere deltid – for det bliver jeg nødt til. Og hvor meget studie kan jeg presse ind og stadig leve? Gymnasiets dagsorden er helt klart at de ser frem til en fysiklærer mere, så for dem er jo hurtigere jo bedre.
Kan jeg mon få merit for den smule fysik jeg nåede at have på uni for så mange år siden? Og ønsker jeg det – jeg kan jo ikke huske indholdet, det er ikke viden jeg har længere?
Jeg er ambivalent i forholdt til mit kommende studie. På den ene side håber jeg noget af det vil være spændende. Min glæde ved fysik fik dødsstødet af min 3.g-fysiklærer for snart 20 år siden – er der mon håb om at den kan genfindes?
På den anden side føles det tomt, idet de ting jeg skal lære på uni har forsvindende lidt at gøre med det jeg kommer til at skulle undervise eleverne i bagefter. Sidefaget er et arbejdskrævende stempel jeg skal have, for at kunne komme videre og få fast arbejde i gymnasiet. Frustrerende at bruge en masse kræfter på at lære stof jeg ikke skal undervise i, når nu der er så meget _om_ at undervise jeg er ivrig efter at komme i gang med at lære.
Jeg synes jeg har haft travlt i år. De næste år bliver betragteligt mere pressede. Jeg håber jeg har utappede reserver et eller andet sted, og at slutresultatet ender med at være det værd – for jeg tror ikke at rejsen bliver så komfortabel.
No comment so far